jyrry (úvodní stránka)

Slow fly - trochu historie


Trochu jsem měřil, vážil a opisoval (dnes již "trochu" zastaralé informace...):
- měření pohonu s motorem SPEED 400 7,2V s různými převody a vrtulemi
- pohonná sestava z motoru Permax 280BB, převodovky Formoplast 6,44:1, vrtule SlimProp 8/6;
- pár kombinací mých motorů, převodů a vrtulí;
- pár kombinací motorů, převodů a vrtulí, které měřil L. Křivský;
- "krabičkové" údaje o motorech SPEED 280, 280 RACE, Sport, 300, 300/7,2V, 330 (doplnil "peta")
Vše je v jednom souboru
EXCEL


moje "vývojová řada"

Když jsem od kolegy dostal tip na poletovadlo, jehož popis vyšel v zahraničním časopisu, spáchal jsem nejdříve tyto stroje:

Fun1 (v popředí) a Fun2

motor 280 s převodem, 2 serva C241, 7 aku N270AA, rozpětí 1000mm

První model měl podle předlohy trup z balzy a křídlo s profilem CLARK-Y, druhý již měl profil NACA2412. Oba byly přiměřeně obratné, stabilní. Pro svoji velikost však byly choulostivé na vítr a díky nesymetrickému profilu a V-ocasním plochám se ještě nechovaly dost akrobaticky, vznikl další pokus:

Fun280/3

motor 280 s převodem, 2 serva C141, 7 aku N270AA, rozpětí 800mm

Tento model dostal již symetrický profil a menší rozpětí. Jeho popis je na RC mánii, nákres zde a profil tady.


Protože Fun280/3 byl ještě dost rychlý do haly, vymyslel jsem si nový profil, který měl model zpomalit:

Fun280/4

pohon P/U 280-2, 2 serva C141, 7 aku N270AA, rozpětí 820mm

Zde je nákres a profil modelu.

Základem trupu je uhlíková trubka (8mm, na kterou je přilepena pevná část VOP pomocí trojúhelníkových balzových lišt. Na VOP je na tupo přilepena SOP. Obě ocasní plochy i kormidla jsou z 5mm extrudovaného polystyrenu (např. POTPRON), pohyblivé plochy jsou zavěšeny na samolepící pásce. Výchylka VOP je cca ±30mm na obě strany. Ocasní plochy jsou lepeny CA lepidlem na polystyren.
Pohonná jednotka 4,2:1s motorem 280 a mosazí vypouzdřeným ozubeným kolem je v trupu částečně zapuštěná, motor je k trubce přilepen CA lepidlem. Je nutné často přimazávat hřídel ozubeného kola, jinak se po čase docela pevně zadře. Motor ovládám regulátorem JETI 050, vrtule je dvoulistá, akumulátory 7x SANYO N270AA.
Křídlo je na rozdíl od předcházejících modelů vyřezané ze STYRODURu s vnitřním vylehčením. Tloušťka stěny je převážně 3mm, což křídlu dává pevnost i pro razantní létání, pro kolize je to ovšem málo. Profil je tvořen elipsou v přední části, křivkou o velkém poloměru přechází do 5mm odtokové části. Křidélka s hloubkou 50mm jsou opět z 5mm extrudovaného polystyrenu, výchylky jsou cca ±25mm.
Středovou část křídla tvoří dvě žebra ze STYRODURu, poloviny křídla jsou ke středu přilepené na tupo. Celé křídlo je lepené disperzním lepidlem.
Podvozek je z 2mm pružinového drátu. Kola jsou superlehká (NOVO.AIR), ostruha z uhlíku 1,5 mm.
RC vybavení se skládá ze "svlečeného" přijímače MZK-4 (ve smršťovací bužírce) a dvou serv C141, které sice mají velké vůle, ale ani na křidélkách to při létání nevadí - on takový akrobat nelétá moc dlouho rovně, aby se to projevilo. A model je nakonec rádiem řízený, abychom mu mohli vnucovat svoji představu o příštím směru letu... Náhony křidélek i VOP jsou z vnitřku lanovodu (2mm s drátěnými koncovkami. Náhon VOP je veden v pěti krátkých kouscích vnější trubky lanovodu, přilepených k trupu CA lepidlem.
Serva, přijímač i regulátor jsou přilepeny ke středovému žebru oboustrannou samolepící páskou. Na přední dolní části středového žebra je samolepící suchý zip pro upevnění pohonného akumulátoru. Středové žebro tak nese všechny těžké díly a při případném karambolu jejich setrvačné hmoty nedestruují křídlo.
Při sestavě modelu jsem nejprve dokončil trup s ocasními plochami, potom navléknu plně osazené křídlo, přilepím motor a připevním podvozek. Posouváním křídla vyladím těžiště do polohy "co kdo snese" - asi 80 mm od náběžné hrany; polohu těžiště ještě ladím umístěním akumulátorů na suchém zipu. Křídlo k trubce přilepím CA lepidlem na polystyren. Hmotnost modelu mi vyšla asi 280g se sedmičlánkem 270mAh.
Při létání je model poměrně živý, je dobré "hrát si" s plynem, doba aktivního létání je pak delší. Model je velmi poslušný, při přetažení se jen prosedne a po přidání plynu letí dál. Utáhne krepovou stuhu 8mm x 8-12metrů - je to velmi efektní. Zkoušel jsem i stuhy 6m na koncích křídla, na noc "lámací" rybářská světélka - obzvláště výkruty téměř po paměti jsou prima, chce to mít obraty nadrilované - létat a létat.

SlowFun - stavebnice modelu, vycházející z Fun280/4


ParkFly model EKSTRA

26.10.2007 EKSTRA byl můj další pokus v oboru akrobatů na pohon motorem 280. Model už měl tvary normálního letadla, nepřipomíná komára, ale skutečný akrobatický letoun a proto to dostalo takové jméno....

EKSTRA létala s trochu živějším pohonem - motor PERMAX 280BB, převodovka MPJ 5:1 BB, vrtule 9/4,7 nebo 9/6, 8 článků KR600AE. Tato pohonná jednotka umožňovala na tu dobu poměrně razantní létání včetně stoupavých výkrutů a visení (s vrtulí 9/6, ovšem za cenu proudu přes 10A). Byla odstavena a rozebrána pro vysokou "oklétanost".


ParkFly rychlolet

18.11.2001 Na Model hobby 2001 jsem v pátek viděl Belgičany létat s malým pyloňáčkem na 280-ku s přímým náhonem na vrtuli Gunter 125/110. Celou zpáteční cestu domů mi to vrtalo hlavou a doma jsem se do toho pustil - začal jsem ve 21:00 a poslední díly jsem na éro lepil ráno v 04:30..... Cestou na MH2001 jsem výtvor zalétal na Vypichu a v hale jsem s ním už vesele poletoval. Protože jsem vyšel z rok odložených polotovarů křídel na jednu z verzí EKSTRY, má toto dílko opět obludnou hloubku křídla, díky čemuž ovšem létá sice pomaleji, ale zato stabilně i v malých rychlostech a umí nádherně utažené přemety.
26.10.2007 Tento model dosloužil při jedné akci, kdy jsem si nepřepnul v Tx model a po startu "natáhl"...