jyrry (úvodní stránka)
stavebnice SlowFun
31.5.2002 Stavebnici modelu SlowFun (informace o jeho předchůdcích v sekci Slow-historie) dodával na dobírku i osobně Ladislav Křivský.
Model na snímcích je ten, se kterým jsem létal na výstavě Model Hobby 2001.Hmotnost je asi 320g, vybavení tak nějak standartní - 2x servo C141 na křidélka/klapky; C241 na VOP, přijímač MZK 6 mini, pohonná jednotka P/U 280-2 (výrobce Hořejší, noname 280-ka, převod 4,2:1, dvoulistá vrtule s listy FSK) regulátor JES 050, akumulátory 7xN270AA)
Trochu jsem pozměnil uložení serv oproti popisu ve stavebnici - servo VOP je zcela skryté v dutině křídla, serva křidélek jsem přilepil na spodní plochu křídla; časem je umístím do křídla a nechám vyčnívat jen páky:
Stavebnice je dodávána v PE sáčku, s návodem a vším potřebným materiálem, bez lepidel, RC vybavení a pohonu. Díly křídla jsou kvalitně vyřezány CNC drátovou řezačkou ze zeleného Styroduru, křidélka a ocasní plochy jsou z 5mm DEPRONu.
Cena je 999,-Kč za verzi s neslepeným křídlem a 1199,-Kč s křídlem slepeným Purocelem. Křídlo má vložené uhlíkové výztužné rowingy v nosníku a ve střední části odtokové hrany.
>>> Konečně jsem zprovoznil poslední verzi SlowFuna - jde o prototyp odlehčené verze stavebnice.
Protože se SlowFun dostal svojí hmotností poměrně vysoko (320g v základním provedení), odzkoušel jsem odtučňovací kůru a vznikl SlowFun-Light.
Polotovary křídla jsou slepeny disperzním lepidlem, bez výztuh. Poloviny křídla jsou natupo (opět disperzním lepidlem) přilepené na nový, zmenšený centroplán. Konce křídla jsou uzavřené destičkami 10mm styroduru, celkové rozpětí modelu je 800mm. Toto řešení je pevnostně vyhovující pro akrobacii, plné přitažení výškovky při střemhlavém letu na plný plyn ovšem nedoporučuji - tak nelétají ani opravdová letadla !!!! Díky těmto "úsporným opatřením" se hmotnost včetně 7xN270AA dostala na příznivých 280g.
Chtěl jsem odzkoušet letové vlastnosti nového elektromotoru SPEED 280 RACE a proto jsem jej na model osadil. Použil jsem starší typ převodovky Potenský se hřídelem uloženým v pouzdru. Toto pouzdro jsem obalil zbytky uhlíkové trubky, abych jej mohl těsně zasunout do trubky trupu; izolepou jsem přichytil motor k trupu. Trochu problém byl s upevněním vrtule na malý unašeč (zkoušel jsem vrtule APC 9x4,7 ; 9x3,8 ; 8x6 a nakonec jsem na pohonu použil APC 9x6. S touto vrtulí a převodem 50:16 je odběr zpočátku 5,4 A, což je sice dost, ale díky slušnému tahu pohonné jednotky stačí létat tak na půl plynu a plný plyn přidávat jen do některých obratů. Při zkouškách jsem rychle za sebou vylétal 4 sady akumulátorů a motor byl jen přiměřeně ohřátý.Foto zmenšeného centroplánu (přijímač je pod vyřízlou a opět přilepenou krytkou)
Detail pohonu: