jyrry (úvodní stránka)
moje modely se spalovacím motorem
Tyto modely jsou moje pokusy po druhém návratu k aktivnější modelařině. Protože rád experimentuji a většina modelů se neustále zvětšuje, šel jsem trochu jinou cestou:
Amatol - mini
motor COX 0,8 ccm, 3 serva HS80 (křidélka, výškovka, směrovka), cca 500g
Předlohou mi byl AMATOL od M. Petrboka na motor 3,5ccm. Plánek jsem překreslil v požadované velikosti - stavba je konstrukční, potah fólií. Model létal celkem svižně, pro lepší obratnost by potřeboval křidélka i na horním křídle. Dnes je "ustájen" pro totální odchod motoru do zálohy - COX je hračka s malou trvanlivostí....
P51D 1:14
motor COX 0,8 ccm, 2 serva HS80 (křidélka, výškovka), cca 500g
Protože tíhnu ke stíhačkám s pořádnými motory (dnešní "roury" se mi moc nezamlouvají), povzbuzen tím, že AMATOL mini s COXem létal, vznikl tento drobek o rozpětí 720mm. Létal samozřejmě bez podvozku, v letu byl docela realistický, COX mu ovšem nedával dostatečný výkon. Dnes čeká, až mi pomine záchvat elektrifikace, pak dostane pořádný motor - MPJ 1ccm. Možná ale postavím verzi P51H, která je trochu stabilnější.
Spiteful 1:14
motor MPJ 1ccm, 2 serva HS80 (křidélka, výškovka), cca 500g
Po objevení se motorů MPJ jsem neodolal monografii "Spittfiry s motory Griffon" a protože klasické Spity létají všude, postavil jsem Spitefula, posledního v řadě slavných strojů. Ten se svým předchůdcům už skoro nepodobá - kapkovitá kabina, zvětšené ocasní plochy a hlavně lichoběžníkové křídlo.
Motor MPJ 1ccm na rozdíl od COXe 0,8ccm dovolil modelu létat opravdu jako stíhačka - honil jsem s ním desítková éra Rakovnického Air Show týmu. Bezpečně zvládal výkruty, lety na zádech i přemety. Po pilotní chybě při jedné přízemní honičce z něj mám ještě kus trupu...
Motor se doufám dočká další stíhačky, tentokrát asi "klasičtější" Spittfire Mk.24.