jyrry (úvodní stránka)
5.3.2011 Nic noveho v tomto oboru, jen jsem se naucil s modrym F7F letat trochu rychleji - http://www.youtube.com/watch?v=eopM3jboo9E a http://www.youtube.com/watch?v=nV9eopabefI
pidikamerka svlecena z plastove krabicky - http://www.mojehobby.cz/open/diskuze/07/prisp_1266707_1.jpg
zatim optimalni se jevi vrtule GWS 4/4 (opravdu pylonarsky rozmer...), tah v ruce nic moc, ale v letu po pridani plynu jako by to ero nekdo nakopnul...
10.3.2009 Nedalo mi to a ulepil jsem dalšího halového pididvoumotoráčka F7F. Zatím má za sebou účast na SF2009 s nevalným výsledkem, ale budiž řečeno, byl to jeho 3. a 4. zalétávací let...
Rozpětí má 520mm, letová hmotnost je 92g, což není až tak špatné. Osazení - Rx ASSAN 4, 2x servo BlueArrow S0362, 2x 5g motůrek Turnigy, 2x reglík 6A Turnigy, aku 2s 240mAh ZIPPY, vrtule zatím GWS 5/3, ale přijdou tam 5/4,3 pro větší rychlost. Je to celkem obratné, ale hodné pidiérko...
Zbarvení je přibližně podle stroje, který se objevuje na různých leteckých akcích, natřel jsem to fixami na textil; jejich kryvost není nic moc, kupodivu nejlépe kryje ta žlutá v imatrikulaci... Jedny výřezy obdržel kolega "Steve" a ten si s nimi pohrál s maketářskou pečlivostí - má tam i paneláž, ke které já se už asi nedokopu. Zvolil barevné provedení podle jediného kusu, který létal u Naval Air Testing Center (NATC).
2.10.2007 Před akcí Model Hobby 2007 jsem se splašil a v pondělí začal krájet díly na druhého pidiTigerCata (prvního jsem měl na Mělnických pylonech a po krátkém smlouvání si ho odvezl jeden z ruských pilotů). Pyloňáček o rozpětí 560mm je vyřezaný z EPP a jeho vzhledu přispívá zaoblení trupu i ocasních ploch. Pohon obstarávají 2 pidimotůrky Potenský POT 10W s vrtulemi GWS 5/3 a dvoučlánek LiteStorm 300mAh. Odběr je 2x2,5A a model je celkem živý, až ho dostanu více do ruky, dostane "lízátka" Gunther 125/110, se kterými létá opravdu pylonově, ale zatím jen venku. Křidélka jsou po celé délce křídel; vnitřní části, vypadající jako vztlakové klapky, jsou ovládané jedním servem HS50 v trupu, vnější konce jsou na ně napojeny duralovými dráty. Zbarvení jsem pro jednoduchost vybral z polské monografie; takto kanárkově žlutý létal stroj F7F v Naval Air Testing Center (NATC) kolem roku 1950. Hmotnost osazeného modelu s akumulátory je 124g, takže se éro se silně přimhouřenýma očima vejde do pravidel pro halové pylony :-)
Po příjezdu na MH2007 v pátek jsem zjistil, že plocha je opravdu poloviční oproti slibované. Přes to jsem až na několik menších karambolů s prckem poletoval snad celkem zdatně a trochu jsme se i honili s Mustangem Tomáše Ciniburka.
6.7.2007: Protože se mi zalíbil BearCat v úpravě Rare Bear, pořídil jsem si jeho malé EPP připodobeniny:
Menší má rozpětí 520mm a splňuje limit současných "pylon indoor" pravidel - hmotnost 110g. S běžně dostupným osazením jsem s ním dosahoval časy kolem 27s (5 kol), ovšem zdaleka ne po optimální dráze; v hale je důležité dolétat alespoň 2 rundy s rozumným časem a pak se člověk ocitne uprostřed výsledkové listiny :-)
Větší o rozpětí 700mm je osazen čínským motorem OK-C-2826-B, aku je 2s LiIon 1100mAh, s vrtulí APC 8/6 při odběru cca 11A model nehýří přebytkem výkonu, na stoupavé výkruty a pohodové polétání včetně pěkně rychlých výkrutů to ale stačí; zkoušel jsem obdobně velký model Furias popohnat pohonem o 180W příkonu, ale dospěl jsem k tomu, že ani hrubá síla nepřepere odpor chlupatého EPP a éro už moc nezrychluje. I při letovou hmotnosti 308g jsem s Bearem létal v čerstvém větru na Ampérfestu 2007, pravděpodobně pomohlo zaoblení většiny hran a následné "přežehlení" mírně teplou žehličkou - povrch je méně chlupatý.
25.2.2007: Jako vedlejší produkt vývoje malých pyloňáčků vznikl model F4U4 Corsair. Dostal prozatím zbarvení, které vzniklo polepením polotovarů pozůstatky samolepek a přestříkáním modrou barvou. Rozpětí má cca 520mm a nosí v sobě oprášený Microtex 25/5/18, regl easy 07, 3 pidiserva Waypoint 038CL (mimochodem strašné šunty - z 10-ti kousků je již pět v pytlíku "na součástky", přijímač Penta a 2s Kokam 360mAh. S vrtulkou "lízátko" Gunther 125/110 jsem nepříliš úspěšně odlétal pyloňáckou disciplínu na SF RCM 2007 na Zeleném pruhu celkově 9. z 22 zúčastněných. Pak jsem na něj už mimo soutěž (a bez "soutěžní" trémy) namontoval APC 6/4, se kterou konečně začal létat podle mých představ.
Na akci Slow Flyer RC Modely 2007 jsem poletoval i s novým modelem mé oblíbené předlohy F7F Tiger Cat. Dvoumotoráček o rozpětí 780mm má motory POT20W, regly MGM easy 07 s doplněnými Low ESR kondíky, dále přijímač Potenský, 3 serva C141 na výškovku a křidélka (zde jsem využil rozšířených funkcí ECLIPSE 7 po přeprogramování u pana Palíka - tímto mu děkuji - softwarově se dá vynechat "nepotřebný" kanál (v mém případě 4. - směrovka a 5. - podvozek) a na přijímači je na čtvrtém výstupu 6. kanál z Eclipse pro druhé křidélko. Pro napájení používám 2 paralelně spojované paky 2s Kokam 360mAh (spojuji je až na éru a při nabíjení, jinak samostatně slouží i třeba v korzárovi). Takto osazený model hmotí 280g. Povrchovka vzikla polepením EPP polotovarů samolepkami a nástřikem spreji. Není to vzhledné - barva místy podtekla pod samolepky, které na EPP moc nedrží, ale tak ze dvou metrů se na to s přivřenýma očima snad dá koukat... Do haly jsem se nejdřív bál a tak to mělo vrtule GWS 6/3; po rozlétání jsem tam "vrazil" GWS 6/5 a pak to byl ten správný hukot (asi, teda, podle několika přihlížejících).
6.7.2007: Na venkovní polétání osazuji TigerCata zatím 2s Konion 1100mAh a vrtulemi APC 6/5,5; krásné polétání je v noci - osazuji 4 chemická "lámací" světla žlutá a zelená d4mm (červená nejsou dostatečně vidět) na konce křídel, na vrchol směrovky a na předek trupu; pokud se člověk nezakouká jinam, dá se s tím i akrobatit - přemety, výkruty; to jsem si vyzkoušel v Mělníce v noci při pylonářské akci.
Samostatné snímky obou modelů nemám, jen společné foto:
Protože Strega byla příliš těžká, vznikl další eroplánek pro rychlejší polétání v hale.
V sobotu 20.5.06 se konalo setkání elektrostíhaček v Mýtě; chtěl jsem tam přijet s novým modelem a tak jsem se v pátek kolem 22:00 dal do práce a v 03:30 mi na stole zbylo éro o rozpětí 560mm, vybavení přemontované ze Stregy (stařičký Microtex 25/5/18, regl easy 07, zatím vrtulka APC 6/4 - s tou a 2s YT 400mAh se éro kolmo nahoru unese, Rx Potenský Smart 5, serva HS50 a C141). Protože zlatý lihový fix doma nemám (a asi mít nebudu, hi), dostalo to modré zbarvení a tím i nové jméno Blue Bear...
V současné době je Bear osazen starším "nepočítačovým" přijímačem MZK a omotorován Microtexem 25/8/18 a za pomoci vrtule APC 7/5 a aku 3s YT800mAh docela hravě dovádí i při větrech do 10m/sec. Je dosti obratný a má velmi příjemné letové vlastnosti.
16.5.2006: Ten krasavec nalevo má zatím svoji karikaturu viz. vpravo; jak vidno, blbnu a opatřil jsem mu realistickou 5-tilistou vrtuli, se kterou "malý červený" bere z 2s LiPol asi 5A a opravdu to létá. Rozpětí 650mm, zbarvení je šílené, byla to ychlokvaška... Ale je to docela dobře vidět i za podvečerního šera...
21.5.2006: Strakatá příšnerka dosloužila - po zhodnocení technického stavu (po srážce s elektro jetem na Lánech) a po úvaze, že vybavení stejně potřebuji použít jinam...
16.5.2006: Tohle je Strega, jeden z mnoha klonů Mustanga pro závody v Renu. Ano, jsem čuně a ještě jsem nedolepil ty kousky na náběžku, aby měla ten správný půdorys pro Mustanga tak charakteristický. Osazené to je historickým motorem Microtex 25/5/18 (nebo tak nějak), regl easy 07, 2xC141 z kouta šuplíku, přijímač Potenský Smart 5 - nové provedení, aku 2s LiPol 730mAh (muzejní, utahané...) nebo 2s YT 400mAh, s těmi si motor s vrtulí APC 7/5 vezme 6A a éro docela ožije. Rozpětí je 640mm (bude menší), hmotnost 130g (taky...). Zbarvení je (zatím) lihovými fixami, ty reklamy se mi nechtělo kreslit. Éro leží na podlaze tak divně, protože nemá podvozek; proč taky - za letu by vypadal pří&scaronerně a zatahovací nebo upadávací jsem zavrhl kvůli hmotnosti a taky lenosti.
21.5.2006: Protože Strega nesplnila očekávání (chci se vejít do předepsaných 110g pro halové fofrolety), její moje zatím nejlehčí vybavení šlo ven a na jeho místo přišel pohon z odstaveného Furiase ("malý červený" a JES 8A, APC 8/6 - 8A odběr naplno) a přijímač JETI 4MPD, mimochodem silně diskutovaný, tak jsem na něj zvědav. Zatím jsem letěl jen jednou - v tom silném větru rozvířeném přes naše krásné betonové sídliště byl start i přistání docela adrenalinová zábava; jinak to frčí i proti větru, doba letu cca 6 minut, ta za klidu bude jistě delší.
25.2.2007 Loni v létě dostala Strega aku 3s YT800; s vrtulí APC 7/5 se z ní stalo relativně rychlé EPP žihadlo, se kterým jsem (po surovém napíchání rybářských lámacích světýlek do různých částí letadla) létal i v noci na Ampérfestu. Před cca 14-ti dny byla Strega vyřezena z činné služby a demontována.